lördag 20 februari 2010

Vill ni baka ?



Nu när det är snökaos ute så är det perfekt att stanna hemma, mysa och baka tycker jag. Förra helgen när vi hade fest så bakade jag ört-ostbröd. Så gott, passar perfekt som tilltugg, eller ätas med en sallad eller soppa.
Fram med penna och papper här kommer receptet =)
Värm 5dl mjölk till fingervärme, Hacka ca 50g örter, t.ex. ruccola, basillika eller bladpersilja och blanda till mjölken, blanda mjölken och örterna med 50g gäst. Tillsätt 50g rumsvarmt smör, 2tsk salt och 2msk honung. Blanda 100g Arlas riven texmexost och ca 12-13dl mjöl. Degen får gäsa ca 1 timme.
Dela degen till två delar,platta den till ca 20x 20cm och skär ca 2cm breda remsor och vrid några varv och lägg på en plåt. Strö över mer texmex ost på brödpinnarna och låt gäsa 10min ...sen in i ugnen, 250grader och grädda mitt i ugnen ca 10-12minuter. Det går utmärkt att frysa och tinas snabbt =)


Trevlig helg
Kram Lotta

9 kommentarer:

  1. Mmm, mums! Verkar supergott! Det måste jag prova! Hoppas att du får en mysig helg!

    Kramar Emma!

    SvaraRadera
  2. Det låter gott. Måste provas. Kram

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen super gott ut.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Mums vad det ser gott ut!!

    Kram ♥ Mia

    SvaraRadera
  5. Det där lät gott! Jag har en maträtt som detta bröd skulle passa alldeles utmärkt till. Tack för receptet.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Ny blogg för mig, o så glad blir jag för jag älskar prickar! Det gör mig glad, prickar o pasteller. Kommer tillbaks hit garanterat! Gott recept. Bra idé att baka nu när man änså är insnöad... :-)

    Ha en skön söndag!

    Kram/Mira

    SvaraRadera
  7. Det lät gott, måste absolut provas. Tack för tipset!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Ser urgott ut! Vilka fina bilder.

    Önskar jag han med sådant nu, men vi ligger i magsjuka hela familjen. allt står stilla...

    Ha en trevlig helg!

    /Johanna

    SvaraRadera
  9. vad gott brödet ser ut! tack för receptet!
    h. ingela

    SvaraRadera