torsdag 30 juni 2011

Tips på recept önskas

Idag har jag jobbat min sista dag på jobbet,nu är det semester,inga planer mer än att njuta av vårt hus! Första sommaren i mitt vårt fina hus!

I slutet av nästa vecka får vi besök från Finland,min bror med sin fina familj,min far samt en familj som vi har haft äran att lära till känna till via min bror...de alla VILL hjälpa till med huset! Helt fantastiskt och härligt,något som vi ser framemot. Tänk vad mycket vi får gjort! Vilka härliga dagar och långa sommarkvällar ute vi kommer att få! Det här huset skall verkligen väckas till liv! Många fina människor,barnlek,skratt och kärlek!

Jag skulle så gårna önska lite enkla lunch och middags tips av er,som är relativt enkla att laga till minst 12 personer! Jag antar att det är jag som kommer att stå i köket! =)

Hej på er
semester Lotta =)

3 kommentarer:

  1. Vilket fin hus ni har! Skulle du kunna sätta mera foton av köket och kakelugnar? Vi har et stockhus här i finland, och det är meningen att få flytta in senast i november, men får nu ses, hur vi kommer att hinna. Trevlig fortsättning på sommaren! -Jenni, Vaasa, Finland

    SvaraRadera
  2. Oj vilket härligt storhushåll du får! När vi får många gäster gör vi gärna soppa. Som potatis- och purjolökssoppa, mixad och med massor av gräslök vid serveringen. Ett gott bröd till, kanske källarfanska. Andra förslag: Köttfärslimpor med mycket gott i, som oliver och örter. Järpar eller biffar med massor av klippt persilja. Långpannor med ugnspannkaka med god rökt skinka i, lingonsylt och sallad till. Koka stora grytor med nypotatis och gör sallad på "resterna".
    Till så många kan det kanske vara bra med buffé, så kan säkert barnen hitta favoriter också. Allt från ägghalvor till köttbullar.
    Nog dags att jag själv också ser till att förbereda för en matsommar med gäster!Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Mitt favvogöra! Hålla massa arbetare glada o nöjda gn att laga mat o serva dem. Tycker att köttfärslimpe-tipset var bra. Jag brukar använda löksoppa på påse som krydda. Bara att blanda ner i köttfärsen. Sedan kan man fylla m massa gott. Fetaost el
    färska champinjoner stekta i vitlök tex. Jag klär en avlång kakform m plastfolie o trycker sedan ner köttfärsen i den. Ev fyller den och täcker m mer köttfärs. Då är det enkelt att få dem att behålla formen i ugnen. Bara vända upponer på dem i en långpanna, o dra bort plasten. Täck även m baconskivor så blir den saftig o får en lite rökt smak. Sedan är hela laxsidor också smidigt. Jag gör den m salt/peppar i ugnen, och när jag tar ut den och den fortfarande är varm så breder jag på mangosås, sedan färskpotatis o ruccolabaserad sallad till. Ha det bra!

    SvaraRadera